tiistai 26. toukokuuta 2015

Myrkkyä vai yrttiä?

Koiraomistajien keskuudessa käydään aina kevään ja kesän taitteessa kuumaa keskustelua eräästä asiasta. Jutut on suuret, mutta aihe on pieni. Punkit.

Keskustelu käy kuumana etenkin torjunnan osalta. Toiset eivät halua suojata koiraansa mitenkään ja mieluummin nyppivät mahdolliset punkit sitten irti. Toiset kannattavat luonnonmukaisempaa tapaa suojella ja käyttävät yrttivalmisteita. Aiempina vuosina yrttirohtonsa sai keitellä itse, mutta nykyisin markkinoilla on jo jos jonkin näköistä yrttipohjaista valmistetta. Karkeasti ottaen kolmas kuppikunta on sitten se, joka uskoo vain ja ainoastaan apteekin troppien tehoon.

Jakoa tapahtuu myös siinä, minkä tyyppistä valmistetta käytetään. Uusi "punkkitabletti" Bravecto kerää taakseen alati lisää kannattajia. Mutta vanhempiin tapoihin eli punkkipantoihin ja paikallisvaleluliuoksiin uskoo yhä moni. Kaikilla näistä on omat plussansa ja miinuksensa, enkä mä nyt lähde yhtäkään tässä yleisesti muiden yläpuolelle nostamaan.

Meidän käytössä paikallisvaleluliuos vaan on kätevin. Mä en halua koirilla ylimääräisä pantoja pitää kaulassa, joten punkkipannat ovat poissuljettua tavaraa. Okei, Bealla on nyt panta muutenkin kaulassa, mutta sille en uskalla pantaa laittaa, kun Rolle napsii pannasta ja sitten mua pelottais, että Rolle sais suuhunsa jotain haitallista. Bravecto-tablettia kohtaan mä oon vähän skeptinen, enkä sitä ainakaan vielä uskalla antaa. Mä haluan ensin seurata jonkin aikaa, mihin sen kanssa maailma joutuukaan.

Koska aiemmin en ole bongannut yrttipohjaista paikallisvaleluliuosta, mä olen kiltisti kävellyt apteekkiin. Meille on sekä hintansa että laatunsa puolesta valikoitunut Bayvantic aikaisempina vuosina. Kaapissa oli vielä pari tuubia, joten päätin, että käytetään ne nyt Rollella ainakin pois. En mä tiedä, onko tuosta mairittelevaa hyötyä, kun ei sillä muutenkaan oo koskaan ollu kuin yks punkki ja en todellakaan muista pistää tököttejä ihan niin usein kuin pitäisi. Mutta ompahan nyt kuitenkin.

Bealle mietin, että laitanko ylipäätään mitään. Sitten Bean kasvattaja vinkkasi Symppis Spot-on -paikallisvaleluliuoksesta ja ajattelin, että bingo! En tosin silloin tiennyt, saisinko sitä käsiini mistään, mutta ajattelin, että kai sitä voisi kokeilla. Lopulta sattui ihan järjettömän hyvä tuuri, kun sain fb-kirppikseltä pari tuubia pilkkahintaan. Päätin testata.


Niin lähti meidän testi käymään. Tarkoituksena on katsoa, onko noilla tököteillä mitään vaikutusta ja onko eroa myrkyn ja yrttipohjaisen välillä. Tiedostan toki sen, että Bea menee ja rellestää enemmän kuin Rolle, joten sillä on potentiaalisempi mahdollisuus saada punkki tai punkkeja. Mä en kuitenkaan tän parempia testiolosuhteita aikaseks saa, koska mulla ei ole toistensa klooneja, jotka hiippailisivat aina samaan aikaan samassa kohdassa puskaa.


Nää on nyt näillä molemmilla ollut noin viikon niskassa, vähän reilu. Huomatkaa tästä, että en enää edes muista tarkkaa päivää, jolloin nuo pistin... Olennaisia eroja punkkien karkotustehossa ei vielä ole näkynyt, kummassakaan ei yhtään punkkia. Tosin eipä noita oikeen mitään itikoita oo näkyny ihan hirveesti, joten voi olla, että punkitkin elelee toistaseks vielä vähän enemmän hiljaiseloa.

Jotain pientä on kuitenkin jo nyt havaittavissa
+ Bayvanticin annostelun helppous. Koko tuubin voi käyttää kerralla ja ainakaan Rollen kohdalla jakaminen neljään eri selän kohtaan ei tuottanut vaikeuksia.
+ Bayvanticin pitäis olla ainoo, joka tappamisen lisäks karkottaa punkit ja muut öttiäiset.
+ Symppiksen annostelun helppous. Pomppueläin-pusufanaatikko Bean kanssa on vain plussa, että aineen voi annostella vain yhteen kohtaan.
+ Symppis on luonnonmukainen ja ei siis oo mitään varoaikoja tms.
+ 5 ml Symppis-tuubi käy useamman kokoiselle koiralle. Pienemmille, kuten Bea, vain annostellaan vähemmän kuin isommille, kuten Rolle.
- Bayvanticin annostelun vaikeus. Niin, neljään kohtaan säkään jakaminen olis Bean kohdalla tuskaa.
- Bayvantic on myrkky. Siitä ei pääse mihinkään ja väärin käsiteltynä se aiheuttaa suurtakin vaaraa.
- Symppiksen annostelun vaikeus. Mistä mä tiedän, että sieltä 5 ml tuubista on tulllut 2,5 ml?
- Symppiksen säilyvyyden kyseenalaisuus. 5 ml tuubista meni arviolta puolet, ja vaikka siinä on uudelleensuljettava korkki, mä oon silti vähän epäileväinen sen säilyvyyttä kohtaan. Mutta se nähdään kuukauden kuluttua.

Tulen vielä kertomaan tuloksista tarkemmin, kun jotain ilmaantu tai vaikka ei ilmaantuisikaan. Saas nähdä, joudunko mä miettimään uudelleen punkkiasian.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti