lauantai 9. tammikuuta 2016

Vastauksia kysymyksiin

Marraskuun puolella annoin teille mahdollisuuden kysellä meiltä kysymyksiä. Tarkoitus oli tehdä näistä vastauksista yksi luukku joulukalenteriin, mutta kun en sitä joulukalenteria ehtinyt tekemään niin ei sitten tehtykään. Nyt saatte kuitenkin vastaukset kysymyksiinne.

Minkä rotuinen olisi seuraava koirasi, jos lapinkoiraa ei lasketa? Miksi?
Oon oikeesti ihan vakavissani miettiny belgianpaimenkoira tervuerenia. Näen, että se olisi sopiva mun käyttötarkoitukseen harrastuskoirana. Ei lapinkoirissakaan sillä saralla mitään vikaa ole, mutta kyllä belgit pyörii vähän eri luokassa kuin lappalaiset. Ja belgeistä nimenomaan tervueren, koska nään sen parhaana just mun käyttötarkotukseen sekä ulkonäkö nappaa eniten.

Mitä koiraharrastuslajia haluaisit joskus harrastaa?
Vinttikoirien juoksukilpailut. Vinttikoira on sellanen sitten joskus -ikuisuushaave ja jos/kun sellainen tänne astelee niin kyllä sitä pitää ainakin kokeilemassa käydä.

Mitä mieltä olet koiranäyttelyistä?
Idea on mainio, koota koiria yhteen ja arvioida niistä paras. Nykyaikana kuitenkin rotumääritelmiä mielestäni ylitulkitaan ja keskitytään ääriominaisuuksiin. Ne eivät enää palvele alkuperäistä käyttötarkoitustaan kovinkaan hyvin ja tähän pitäisikin saada parannus. Näyttelyissä on ihan mukava käydä, jos sielä on hyvää seuraa ja koira nauttii. Rolle ei nauti ja siks oon päättänyt, että se ei mene enää muualla kehään kuin Lappalaiskoirien kesäleirillä. Bean kanssa pitäisi varmaan jossain vaiheessa ryhtyä epätoivoiseen harrastus-H:n metsästykseen.

Kiinnostaisiko sinua kasvattaa koiria? Jos kiinnostaa, niin minkä rotuisia koiria?
Kyllä kiinnostaisi. Siitä lähtien, kun olen koiramaailmassa syvemmin ollut mukana, on kasvattaminen kiinnostanut. Tällä hetkellä suurimmat intressit on lapinkoirissa, koen, että mulla olisi niille jotain annettavaa. Muitakaan rotuja en oo poissulkenu, mikäli tulee tilaisuus kasvattaa ja näen, että mulla on jotain annettavaakin sille rodulle.

Millaisia tavoitteita sinulla on tokossa Bean kanssa? Entä Rollen?
Näin lyhyen aikavälin tavoitteena olis päästä Bean kanssa uusilla säännöillä kokeeseen. Mä tiedän, että koirassa on potentiaalia vaikka mihin, mutta tällä hetkellä oma motivaatio on aika maassa. Yhtenä syynä varmasti se, että oon tottunut hyvin erilaiseen Rolleen, joka tekee aina kaiken rauhassa, mutta pilkuntarkasti. Bea taas on enemmän sellanen vauhtia lasiin ja rakastan maailmaa niin eiköhän siitä hyvä tule, vaikka tekiskin vähän sinne päin. Pidemmälle aikavälille en osaa mitään täsmällisiä tavoitteita laittaa muuten kuin sen, että tehdään töitä ja edetään aina mahdollisuuksien mukaan.

Rollen kanssa taas tavoitellaan nyt ensalkuun TK1:stä, kaks puuttuvaa ALO1:stä ei oo kiven takana muuten kuin kyytien osalta. Myös muissa luokissa olisi kiva kisata ja mahdollisesti pärjätäkin, mutta ainakin ensi vuoden tavoitteet painottuu enemmän PK-puolelle, joten en osaa sanoa tokon osalta Rollellekaan mitään pidemmän aikavälin tulostavoitetta. 

Haluaisitko joskus kouluttaa muita koiria ja koiranohjaajia?
Olisihan se ihan mielenkiintoista kokeilla. Nään kuitenkin, että ensin pitäis kerätä vielä vähän enemmän kokemusta erilaisista koirista. Ehdottomasti suurimpana haasteena näkisin koulutusohjaajan hommassa sen, että mun olisi erittäin vaikea antaa muiden tehdä mun puolesta... Silti tää vois olla sellanen itsensäkehittämisjuttu ja jos ei muuta niin ainakin mielenkiintoinen mahdollisuus.

Oli ihan mukava vastailla näihin teidän kysymyksiin, kiitos kaikista kysymyksistä! Pahoittelen postauksen kuvattomuutta, mun kone ei tällä hetkellä halua tunnistaa kameraa. Yritän saada sen pian toimimaan, jotta saisitte ihailla joskus kuviakin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti